481) خودروی برقی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
 
خودرو برقی Reva در حال شارژ شدن در خیابانی در لندن
جستجو در ویکی‌انبار  

خودرو برقی به خودرویی می‌گویند که از باتری جهت نیروی محرکه به‌جای موتور درون‌سوز استفاده می‌کند.

اولین خودروهای برقی در قرن نوزدهم ظاهر شدند. تولید اینگونه خودروها با تولید انبوه اتومبیل احتراقی دچار افت شدید گردید. اما برخی خودروهای برقی همانند تسلا رودستر (یک خودروی لوکس برقی) و جنرال موتورز ای‌وی-۱ موفقیت آمیز بوده‌اند.

نمونه هایی از خودروهای برقی REVA

خودروی REVAi که در بریتانیا به نام G-Wiz شناخته می‌شود یک خودروی کوچک الکتریکی است که به وسیله تولیدکننده هندی به نام REVA Electric و از سال 2001 تولید می‌گردد. شرکت REVA تا سال 2011 بیش از 4000 دستگاه از این نوع خودرو را در 26 کشور جهان به فروش رسانده است. در بسیاری از کشورها REVAi استانداردهای کافی جهت به رسمیت شناخته شدن به عنوان یک خودروی کامل را بدست نیاورده به نحوی که در سایر کلاسها نظیر خودروی شبه برقی در آمریکا و چهارچرخه موتوری در اروپا طبقه‌بندی شده است. این خودرو در ابتدا تحت نام REVA شناخته میشد که بعدا با تغییرات و بهینه سازی‌های انجام شده بر روی آن تحت نام REVAi و با قابلیت های بهتر عرضه گردید. رویهمرفته مدل قدیمی و جدید آن لقب پرفروشترین خودروی برقی جهان را تا اواخر سال 2009 به خود اختصاص داده است.

طراحی

REVAi یک خودروی هاچ بک 3 در و کوچک است که دارای ابعاد 2.6m طول، 1.3mعرض و 1.5m ارتفاع می‌باشد. این خودرو قابلیت حمل 2 بزرگسال در جلو و 2 کودک را در صندلیهای عقب دارا بوده و صندلیهای عقب می‌توانند به منظور ایجاد فضا برای حمل بار بیشتر کاملا خوابانده شوند. حداکثر وزن مسافر و بار این خودرو به صورت توام 270 کیلوگرم می باشد. REVAi به منظور سفرهای درون شهری و به ویژه تردد بین منزل و محل کار خصوصا در ترافیکهای سنگین طراحی شده و در اروپا این خودرو تحت عنوان چهارچرخه سنگین (Category L7) طبقه بندی شده است. این خودرو دارای اجازه صادرات به آمریکا است به شرطی که دارای محدود‌کننده سرعت به کمتر از 25 مایل در ساعت بوده و به منظور رفت و آمدهای کوتاه (Neighborhood Electric Vehicle) از آن استفاده گردد.

مدل‌ها REVA

مدل اولیه این خودرو که از سالهای 2001 تا 2007 تولید می‌شد REVA نام گرفت ( در بریتانیا G-Wiz ). نیروی محرکه این خودرو از طریق یک موتور 4.8 Kw (4.6 hp ) تامین می‌گردد که توسط یک کنترلر DC با جریان خروجی 400A کنترل شده و حداکثر توان آن به 13.1kw (17.6hp ) بالغ می‌گردد. این توان از طریق 8 عدد باطری 6V-200Ah که به صورت سری و دارای ولتاژ نهایی 48V هستند بدست آمده و در زیر صندلی جلوی خودرو تعبیه شده ‌اند. این مدل به دلیل عدم وجود شاسی قدرتمند قادر به گذراندن تستهای استاندارد تصادف با سرعت 40 km/h (25mph) نبود.

REVAi

در ژانویه سال 2008 یک مدل جدید از این خودرو به نام REVAi به بازار معرفی شد که دارای یک سیستم درایو AC است و باعث می‌شود سرعت آن به حداکثر 80km/h (50mph ) افزایش یابد. این درایو 350 آمپری یک موتور AC سه فاز با توان حداکثر 13Kw (17 hp) که نیروی محرکه خودرو است را کنترل می‌نماید. همانند مدل REVA توان الکتریکی این خودرو نیز از طریق 6 عدد باطری 6V-200Ah که در زیر صندلیهای جلو تعبیه شده‌اند بدست می‌آید. این خودرو دارای یک سوئیچ تقویتی (boost) می‌باشد که با فعال شدن آن 40% گشتاور اضافی جهت شتابگیری بهتر و توانائی بالا رفتن از مسیر‌های کوهستانی به آن افزوده شده و حدکثر سرعت آن را نیز به 80km/h می‌رساند. وزن این خودرو 665kg بوده که 270kg از آن مربوط به باطریهاست. مسافت نرمال پیموده شده توسط REVAi با یک بار شارژ حدود 80km است که البته درصورت رانندگی سریع یا استفاده از بخاری و کولر خودرو این مسافت کاهش خواهد یافت. جهت تصحیح مشکلات ایمنی مدل قبلی با همکاری شرکت لوتوس، ویژگیهای ایمنی متعدد و جدیدی به این خودرو افزوده شده است که از جمله ترمزهای دیسکی در جلو و شاسی تقویت شده را می توان نام برد که به خوبی تست‌های تصادف در سرعت 40km/h را بوسیله موسسه استاندارد ARIA در کشور هند گذرانده است.

REVA L-ion

در ژانویه سال 2009 مدل جدیدی به بازار ارائه شد که REVA L-ion نام گرفت. این مدل از نظر ظاهر مشابه مدل REVAi است ولی باطریهای آن از نوع Li-ion (Lithium-ion ) بوده که علاوه بر کاهش وزن خودرو به 565kg، کاهش زمان شارژ به 6 ساعت و افزایش مسافت طی شده بعد از یک شارژ کامل تا 120km را نیز به همراه داشته است. همچنین عملکرد این باطریها کمتر تحت تاثیر تغییرات دما قراردارد . علاوه بر تغییر در باطریها، REVA L-ion دارای یک پانل خورشیدی جهت شارژ باطریها به وسیله انرژی خورشیدی بر‌روی سقف آن است. همچنین افزون بر باطری شارژر نصب شده بر‌روی خودرو، یک ایستگاه شارژ باطری 3فاز که نیازمند اتصال برق 3فاز است نیز آماده ارائه می باشد که در عرض 1 ساعت قادر به شارژ 90 درصد ضرفیت باطری‌های خودرو خواهد بود .

قیمت

بیش از 4000 دستگاه از مدلهای مختلف REVA تا اواسط مارس 2011 فروخته شده که کشورهای واردکننده این خودرو عبارتند از: اتریش، برزیل، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، قبرس، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، هند، ایرلند، نروژ، ژاپن، مالتا، موناکو، نپال، جزایر نورفولک، پرو، فیلیپین، پرتغال، اسپانیا، سریلانکا و بریتانیا. قیمت این خودرو، هم اکنون در بریتانیا تقریبا 9995 یورو برای مدل استاندارد (مدل G-Wiz) است. این خودرو از پرداخت شارژ مربوط به نقاط پرترافیک لندن معاف است چرا که به عنوان خودروی الکتریکی طبقه‌بندی شده است. این خودرو همچنین در کشورهای اروپایی دیگر نظیر اسپانیا و نروژ نیز فروخته شده است. در کاستاریکا، REVAi در مارس 2009 وارد شد و به قیمت 13000 دلار آمریکا فروخته شد. در بازار شیلی این خودرو 12000 دلار آمریکا قیمت گذاری شده است. در جمهوری ایرلند خودروی REVAi به قیمت 11500 یورو قیمت گذاری شده و مدل بهتر آن با نام REVA L-ion به قیمت 17500 یورو به فروش می‌رسد. همچنین در هندوستان REVA به مبلغ 350،000 روپیه به فروش رسیده و هزینه شارژ آن 0.8 cent/Km برآورد می گردد که باید در کنار قیمت 1.3 USD/Liter برای بنزین در هند مورد توجه قرار گیرد.

ملاحظات ایمنی

REVA از اکثر مقررات ایمنی تصادفات در اروپا به دلیل وزن کم و طبقه‌بندی شدن در ردیف چهارچرخه های سنگین به جای خودرو معاف شده است. دپارتمان حمل و نقل بریتانیا پس از آزمون تصادم، یک دستگاه خودروی REVA مدل G-Wiz (که اکنون از رده تولید خارج است) با مانع غیر قابل انعطاف در 24 آوریل 2007، ملاحظات جدی ایمنی را در این خودرو مشخص نمود. مشابه همین تست، یک آزمایش دیگر نیز که به وسیله مجله Top Gear و بر اساس مقررات تست تصادفات NCAP اروپا انجام پذیرفت، مشخص کرد که سرنشینان این خودرو در تصادفات با سرعت 64 Km/h متحمل صدمات جدی و بعضا بسیار جدی خواهند شد. در نتیجه آزمونهای یاد شده، مدلهای REVAi و REVA L-ion شامل ویژگیهای متعدد ایمنی نظیر ترمزهای دیسکی جلو و شاسی تقویت شده و با طراحی مجدد هستند که آزمون تصادفات آن توسط ARAI در هند موفقیت‌آمیز بوده است. فیلم آزمون تصادف از جلوی مدل جدید با سرعت 40 Km/h هم اکنون به صورت آنلاین در دسترس قراردارد. کمپانی تولید REVA (RECC) در سال 2008 مدعی شد که این خودرو دارای رکورد ایمنی عالی است به نحوی که در مجموع 80 میلیون کیلومتر کاربرد این خودرو در سراسر جهان، حتی یک مورد فوت یا وارد آمدن صدمه جدی به سرنشینان رخ نداده است.

[۱]ریزترین خودروی برقی جهان

خودروهای برقی متعددی طی سالهای گذشته تولید شده اند که از ابعاد کوچکی برخوردار بوده اند، با این همه تمامی این خودروهای کوچک در مقایسه با خودروی برقی که دانشمندان سوئیسی ابداع کرده اند بسیار غول پیکر به شمار می روند. به گزارش خبرگزاری مهر، گروه سوئیسی "امپتا" طی همکاری با دانشمندان هلندی دانشگاه گرونینگن یکی از بی نظیرترین خوردوهای برقی جهان را ساخته اند که ابعاد آن 4x2 نانومتر است.

این نانوخودرو که از یک تک مولکول ساخته شده دارای چهار چرخ است که عملکرد هر یک از چرخها مشابه چرخی با موتور مجزا است. این خودرو می تواند در مسیری مستقیم بر روی سطحی مسی حرکت کند و به جای حمل باطری برق مورد نیاز خود را از سر "میکروسکوپ پویشی تونلی" که بالای آن قرار خواهد گرفت، تامین کند.

 

این نانوخودرو برای هر نیم دوری که چرخهایش خواهند زد به 500 میلی ولت انرژی نیاز خواهد داشت. زمانی که خودرو وارد یک دست انداز می شود، الکترونها از میان مولکول نفوذ کرده و منجر به تغییرات ساختاری برگشت پذیری در هریک از موتورها یا چرخها می شوند. این تغییرات باعث می شوند هر چهار چرخ به صورت همزمان به جلو حرکت کنند.

بر اساس گزارش گیزمگ، اجرایی کردن این کار برای هماهنگ سازی حرکت همزمان چرخها در عمل بسیار دشوار است با این همه در نهایت پس از 10 تحریک الکتریکی، نانوخودرو توانست 6 نانومتر به جلو حرکت کند.

جدول مقایسه برخی خودروهای برقی موجود نامموارد مورد توجهسالهای تولیدتعداد تولیدحداکثر سرعت (مایل در ساعت)قیمتبردBaker Electric The first electric car. Reputedly easy to drive. ۱۸۹۹-۱۹۱۵ ۵۰۰۰ ۱۴ US $۲ ۳۰۰ ۵۰ Detroit Electric Sold mainly to women and physicians. ۱۹۰۷-۱۹۳۹ ۵۰۰۰ ۲۰ >US $۳ ۰۰۰ depending on options ۸۰ Henney Kilowatt The first transistor-based electric car; outfitted with modern hydraulic brakes. ۱۹۵۸–۱۹۶۰ ۱۰۰ ۶۰     جنرال موتورز ای‌وی-۱ For lease only, all recovered from customers by GM, most destroyed. ۱۹۹۶-۲۰۰۳ ۲۰۰۰ ۸۰ ~ US $۴۰ ۰۰۰ without subsidies ۱۵۰ miles (۲۴۰ km), (Gen II ۱۹۹۹, NiMH) Honda EV Plus First BEV from a major automaker without lead acid batteries. Twenty-four ۱۲-volt NiMH batteries ۱۹۹۷–۱۹۹۹ ۳۵۰ ۸۰ US $۴۵۵/month for ۳۶ month lease; or US $۵۳ ۰۰۰ without subsidies ۸۰–۱۱۰ miles (۱۳۰–۱۸۰ km) Toyota RAV۴ EV Some leased and sold on US east and west coasts, supported. Toyota agreed to stop crushing. ۱۹۹۷–۲۰۰۲ ۱۲۴۹ ۱۲۵ US $۴۰ ۰۰۰ without subsidies ۸۰-۱۲۰ miles (۱۳۰-۱۹۰ km) Ford Ranger EV Some sold, most leased; almost all recovered and most destroyed. Ford allowed reconditioning and sale of a limited quantity to former leaseholders by lottery. Estimated only ۲۰۰ surviving. ۱۹۹۸-۲۰۰۲ ۱۵۰۰   ~ US $۵۰ ۰۰۰; subsidized to $۲۰ ۰۰۰ نیسان آلترا ای وی Mid-sized station wagon designed from the ground up as the first BEV to use Li-ion batteries,[۲]۱۰۰۰۰۰ battery lifetime. ۱۹۹۸–۲۰۰۰ ۱۴۰ ۷۵ دلار آمریکا $۴۷۰/ماه فقط کرایه ۱۲۰ TH!NK City Two seat, Nickel-cadmium batteries. Next generation vehicle production planned for fall ۲۰۰۷. ۱۹۹۹-۲۰۰۲ ۱۰۰۵ ۹۰ NOK ۱۹۹ ۰۰۰ ۸۵ REVA Indian-built city car (sold in England as the "G-Wiz").[۳] ۲۰۰۱- ۲۰۰۰ ۴۵ ~£۸ ۰۰۰[۴]   ZAP Xebra Chinese built sedan and truck ۲۰۰۶- ۲۰۰ ۴۰ US $۱۰ ۵۰۰   Modec UK built trucks and Vans ۲۰۰۷- ۱۰۰       Cleanova French built delivery vans [۲]   ۷۰۰۰[۵]       تسلا رودستر Shipment to the public set for June ۲۰۰۸[۶][۷] ۲۰۰۸- ۱ ۱۳۰[۸][پیوند مرده][پیوند مرده] US $۹۲ ۰۰۰ base price ۲۲۰(based on EPA combined city/highway cycle) Aptera Typ-۱e A low drag, lightweight LEV featuring composite construction. over ۱٬۰۰۰ pre-ordered[۹] ۲۰۰۹-   ۹۵ US $۲۷ ۰۰۰ ۱۲۰ فیسکر PHEV-50 ۲۰۱۱-   ۱۲۵ US $۹۰ ۰۰۰ ۵۰ منابع
/ 0 نظر / 13 بازدید